woensdag 13 oktober 2010

Great Ocean Road

Hier een update van ons reisverhaal. We vonden een alma-like restaurantje/pizzeria/internetcafe/commomwealthgamesuitzendingsplaats waar we even tijd hadden om onze blog aan te vullen.

Onze reis vertrok vanuit Melbourne over de surfcoast freeway naar een prachtige surfstad, genaamd Torquay. Na een lekkere lunch op een van de openbare en vooral gratis BBQ-plaatsen, ontmoetten we een 94jarige bewoner en veteraan uit WOII, Joe Walker, die ons uitnodigde om onze camper in zijn voortuin te parkeren voor de nacht. Blijkbaar is wildcamperen in Australie toch niet zo simpel als eerst gedacht en konden we dus van geluk spreken dat Joe-ke net op die avond met zijn hondje langskwam. De volgende ochtend mochten we bij hem douchen en kregen we een lekker ontbijt voorgeschoteld. Dank u Mr. Walker!

Daarna zijn we naar Geelong gereden om inkopen te gaan doen in de Aldi! Het leven is hier namelijk behoorlijk duur. Namiddag gingen we chillen op het bekende 'Bells Beach' waar surfers ons jaloers maakten. Het zou niet lang meer duren vooraleer Sil en Antoine hun eigen board zouden aanschaffen.

's Avonds spraken we af met Markham om samen naar een 'bush hut' van een maat van hem te rijden voor een gezellige avond BBQ (wij veggie-food van de Aldi omdat vlees te duur is), witte wijn, Stella Artois in 375ml versie en een campvuur.

's Anderdaags gingen we met z'n allen naar de beach in Jan Juc om te surfen. Anthony kreeg een shortboard (als rookie) en een wetsuit-marcelleke bij een watertemperatuur van een zalige 13 graden celsius.
Niet gemakkelijk, wel fun! Daarna gingen we kangaroo's spotten aan de golfclub van Anglesea. Silke's dag was onmiddellijk goed ;-)
Tegen de avond werd het tijd om onze slaapplek op te zoeken. Ergens 15 km verderop over een zandweg in Oway National Park vonden we een open plek met eem wc, veel bomen en iets wat voor vijvertje moet doorgaan. Super gezellig, zeker wanneer ons kampvuur ons lekker verwarmde.

Maandag 10 oktober: na een frisse wasbeurt met gezond regenwater, een helse zandwegafdaling van 15km en een mond vol stof, konden we het niet laten een lokale surfshop binnen te gaan en onze eigen wetsuits en surfboard te kopen. Rip Curl klaar voor de golven. Zo gezegd, zo gedaan, een half uur later stonden we op onze plank en kon de pret onmogelijk bedorven worden. Alhoewel... Platte band nr 1 was een feit.
Gelukkig is Anthony hierin getraind (noot aan mama Anthony :-) ) en konden we vlug verder richting de volgende golven. Na een blitzbezoek in wetsuit aan de vuurturen van Angelsea vertrokken we richting Lorne,
een klein en gezellig stadje waar we gratis mochten kamperen, weliswaar in een tent :-) Gelukkig zat deze in onze camper en konden we een winderige (interpreteer zoals je wilt) nacht tegemoet gaan.

De volgende dag besloten we een stevige sandalenwandeling te maken in het regenwoud waarbij we naast prachtige watervallen ook onze eerste koala's ontmoetten. Silke's dag was weeral geslaagd :-)
Namiddag wilden we surfen, maar de golven waren te klein voor ons ;-) We trokken daarom naar de Erskine Falls even buiten de stad, waar we naast het kijken naar prachtige watervallen van 38m hoog ook een avontuurlijke bushwalk (only for experienced bushwalkers) ondernamen. Plotseling brak de hemel open,veranderde ons wandelpad in een bijrivier en waren we in no time doorweekt.
Eenmaal in onze camper bleek dat die natte kleren niet zo snel droog zouden worden omwille van 2 redenen: 1 nergens plaats om kleren op te hangen en 2 als het regent wordt ons mobiel huis zodanig vochtig dat je genoeg water binnenkrijgt voor een hele dag door enkel en alleen maar aan de wanden te lekken. Wat een fun! :-)

's Avonds keerden we terug naar de plaats van de nacht voordien> Deze maal besloten we wijselijk om 'droog' in onze camper te blijven liggen.

Woensdag 13 oktober: platte band nr 2 is een feit. De lokale garagist zag ons graag voor de tweede keer komen om een band te maken. Twee banden op twee dagen, nu is' t genoeg :-)
Enige pluspunt: we konden onze kleren drogen boven een elektrisch vuurtje dat ze in de garage voor ons hadden uitgehaald.
Namiddag, met hopelijk 4 goede banden, stopten we in Kennett River, dat bekend staat voor zijn vele koala's. Inderdaag, veel schattige beestjes en van zeer dichtbij te bewonderen. Bovendien kregen we het bezoek van een massa papegaaien die ongehinderd op onze armen en kop kwamen zitten om broodkruimels van onze lunch te eten. Silke's dag (en die van Anthony uiteraard ook) was weeral goed, ondanks het strontweer dat hier momenteel over ons passeert.

Nu zitten we in Apollo bay, waar we een rog hebben gespot van zeker een meter diamete groot! Vanacht gaan we onze little belgium ergens in een wijk aan de kant van de straat parkeren, en hopen we dat de lokale flikken ons laten slapen :-)

Tot later!

Silke en Anthony

1. Amai sil en antoine! Ziet er allemaal super geweldig uit! Vooral dat boarden vind ik geweldig! En natuurlijk ook die grappige beesten die ge daar allemaal ziet! En hebt ge daar al veel andere travelers gezien? Vele vrienden al gemaakt buiten dat bompa'tje? ;) Have fun! x Laura