maandag 10 januari 2011

Sydney

Na zo'n vijf en halve week 'op plukkamp', werd het tijd om verder noordwaarts te reizen. Via Wollongong, een ietwat te industrierijke stad aan de oceaan, zetten we koers naar Australies grootste stad, Sydney (4.5 miljoen inwoners). Een eerste tussenstop maakten we dus in 'The Gong', waar we de nacht doorbrachten op een parking aan het strand. Idem voor de tweede nacht, alleen had men hier een 'rockpool' gebouwd dat door een opkomende zee gevuld werd.

Na een mooie autorit over de Pacific Hwy, kwamen we aan in het drukke SYDNEY!Via een frans koppel dat we leerden kennen op ons fruitplukavontuur, kwamen we terecht in Clovelly, een oostelijke buitenwijk van Sydney CBD. Hier, op een parking aan een klein strandje, zouden we de komende 6 nachten doorbrengen. Na nacht zes was dit gratis en illegaal kamperen voor de backpackers die hier neerstreken gedaan. Wij vertrokken zowieso, maar anderen werden door rangers en politie - en onder de lens van een journalist van de Daily Telegraph -  van de parking gejaagd. Verderop meer hierover.

De parking; vol met backpackers die gratis willen overnachten in Sydney
Dag 1 was voor ons eerder een eerste verkenning. We namen de bus naar Bondi Junction, waar we enklele uren rondwandelden doorheen straten en enorme winkelcentra. Iets later namen we een andere bus richting het wereldberoemde Bondi Beach. Hier troffen we een enorme massa strandgangers, strandhangers en wanna-be modellen aan.
Bondi Beach
Na de rest van onze namiddag hier te hebben doorgebracht, liepen we een van de vele Mc Donalds binnen en bestelde we een lekkere Mc Chicken menu. Eenmaal terug aan onze camper in Clovelly genoten we van een gezellige tijd op de kliffen aan de zee en kropen we vrij vroeg onder de dekens (het werkritme zat nog steeds in ons).

Oudejaarsavond! `s Morgens een zalige duik in de zee en rond de middag down town! Onze eerste uren in het centrum waren van het geef-je-ogen-maar-de-kost-type. The Harbour Bridge, the Opera House, the Rocks, Circular Quay en een aboriginal met didgeridoo vergezeld door een stevige techno-beat.

Opera House

Aboriginal on pills
 Vanaf de middag waren mensen reeds hun plekje hier aan het innemen om een goed zicht op het vuurwerk te garanderen. Ons niet gelaten, maar wij besloten geen 12 uur op vuurwerk te wachten. Na letterlijk uren en kilometers door het centrunm te hebben gewandeld, keerden we rond 18u, na de laatste doos wijn in de liquorstore te hebben gekocht, terug richting de haven voor het wereldbefaamde spektakel!
Zoals op bijna alle publieke plaatsen was ook hier een totaal alcohol verbod. Maar wij zouden Antoine en Silke niet zijn als we onze Pukkelpop en Werchter -ervaring niet zouden gebruiken om een volle zak wijn doorheen de overtollig aanwezige security te smokkelen. Cheers!
Na enkele uren tussen een (hoofdzakelijk Aziatisch) publiek te staan, werden we getrakteerd op een einde-2010-begin-2011 licht en ontplofshow van wereldformaat. Happy New Year Australia!!!

(onze camera kon het vuurwerk niet zo goed aan)
Na een danske en een pintje op Circular Quay sloten we onze avond rond 4u af op de parking in Clovelly. Nog steeds niet weggestuurd of beboet.

Dag 1 van 2011 was er eentje van weinig verplaatsingen. Vooral liggen en dobberen in een zonovergoten zee zijn twee termen die deze nieuwjaarsdag het best omschrijven.

Op onze derde dag waren we reeds zeer vroeg van de partij in't stad. Na een bezoek aan Paddy's Market, waar we lekkere verse groeten en vers fruit kochten, kuierden we doorheen winkelstraten en winkelcentra, aanschouwden we talentvolle straatmuzikanten en keerden we moe maar voldaan terug naar ons tijdelijke thuis.

3 januarie 2011. Op Bondi Beach  kregen we gratis ijsjes van niemand minder dan mister Bay Watch himself, David Hasselhoff.
We waren stom verbaasd toen we in Bondi Junction nog maar eens een ander giant winkelcentrum binnenwandelden. Het is echt niet te filmen hoeveel overdekte winkelcentra je hier voorbijwandelt op zo een wandeldag. In Clovelly tot dan nog steeds geen poilitie of rangers, hoewel het ophangen vannieuwe borden waarop zwart op wit staat dat overnachten in een voertuig illegaal is en tot 1100 dollar boete kan opleveren.
Een risicio dat wij graag nemen. :-)

De volgende dag kochten we superverse 'prawns' in de Sydney Fishmarket in het centrum van de stad. Gepeld en opgegeten in de Royal Botanic Gardens aan The Operahouse.

Na ons zoveelste telefoontje (jullie weten dit misschien niet, maar we hebben tot nu heel wat 'problemen' gehad met onze autopapieren) naar de Departement of Transportation van Western Australia, kregen we eindelijk het goede nieuws dat onze post (die daarvoor al eens op mysterieuze wijze was verloren gegaan onderweg naar Perth) was toegekomen en dat de auto na drie maaden eindelijk op onze naam stond en niet meer op die van Herr Patrick Gross.

Royal Botanic gardens in Sydney CBD

Namiddag een blitz-bezoek aan Kings Cross, Niets speciaals, enkel veel rare snuiters en een hele hoop backpackers.

Te groot CocaCola-bord in Kings Cross

Na een lekkere pint op cafe, waar we sangria kregen van een chinees net een dikke nek een ozzie met familie in Leopoldsburg, wandelden we ChinaTown binnen opzoek naar goedkoop maar lekker eten. We consumeerden een driegangenmenu op maat van een chinees, hetgeen zoveel betekent als "nog honger!".

China Town
 Laatste nacht thuis in Clovelly want de volgende ochtend stonden de rangers en politie reeds on 5u30 op de parking, klaar voor de grote schoonmaak. Ochtend-plasser Antoine had ze gespot, riep Silke uit haar bed, sprong achter het stuur van hun camper en knalde de parking af, weg van een dikke boete! Koers gezet naar Maroubra Beach een paar kilometer verder. De zon scheen en de ochtendadrenaline pompte nog volop door zijn bloed, dus Antoine trok zijn wetsuit aan en trotseerde de 8 feet waves in een door de zon warmer wordende zee. Sil is in dat opzicht ietwat verschillend. Haar poging tot slapen werd al snel afgebroken door het bezoek van 4 flikken. Na een paar minuten afwezigheid te feaken, gaf ze toch toe aan het geroep en het overdovende geklop op de zijdeur. gelukkig kreeg ze het wel uitgelegd dat ze niet sliep en werd er geen probleem gemaakt.
Namiddag de ferrie naar Manly. Mooi strand, leuke straten en een voldoeninggevende Mc Donalds...

Ferrie naar Manly

Na Manly zijn we zonder brokken en zonder omweg doorheen hartje Sydney gereden richting 1 national free highway, tot aan een slaapplek langs een zeer brede rivier.

Dikke kus van Sil en Antoine! Tot de volgende blog!