woensdag 15 juni 2011

Lombok en de Gili-eilanden

Selamat Siang!

Na tien leuke dagen in Bali namen we, nog steeds in het gezelschap van onze Canadese vriend Olek, de trage maar goedkope publieke ferry naar Lombok. Op dit eiland brachten we twee nachten door in Senggigi om daarna alweer op de boot te stappen richting Gili Trawangan, het grootste van de drie Gili-eilanden. Op de eerste dag huurden we samen met Olek en Jan, een Hollander die we ook hadden leren kennen, snorkelgerief om de hele dag in het azuurblauwe water van Gili Trawangan te dobberen.

Op de ferry naar Lombok

De volgende dag vaarden we op en af naar Gili Air om ook daar een hele dag te snorkelen en te chillen op het strand.
Gili Trawangan
Geen gemotoriseerde voertuigen toegestaan op Gili

De derde en laatste dag maakten we nog eens gebruik van onze duiklicensie en deden we samen met Olek en David und Hannah uit Duitsland, twee duiken in de omgeving van Gili Trawangan. Tijdens onze eerste duik zagen we enkele grote schildpadden. Het koraal was hier wel niet zo mooi, wat te danken is aan de jarenlange dynamietvisserij van de lokale bevolking die ervoor heeft gezorgd dat de Indonesische onderwaterwereld gedurende jaren naar de verdoemenis is geblazen.... Gelukkig ziet men hier nu eindelijk in wat voor prachtige zeeen men heeft en is het gebruik van explosieven om vis te `vangen` gestopt.
`s Middag genoten we van een overheerlijke kip curry op het kleinste en rustigste van de drie eilanden; Gili Meno.
Tijdens onze tweede duik, die een uur duurde, zagen we naast opnieuw grote schildpadden ook haaien en een inktvis.

Die avond gingen we allemaal samen een grote Bintang drinken, om onze leuke tijd op de Gili-eilanden op een gepaste wijze af te sluiten.

De volgende ochtend keerden we terug naar Lombok, waar we afscheid namen van Olek, die terug naar Canada vertrok. Voor ons was het nog lang geen tijd om aan `terug naar Belgia gaan` te denken, dus vertrokken we samen met David en Hannah naar Kuta, in het zuiden van Lombok. Onderweg stopten we nog even in een weversdorp, waar we de vrouwen aan het werk zagen en zelf ook eens konden proberen `Sarongs` te maken.

Het Kuta van Lombok is zowat het tegenovergesteld van Kuta -  Bali. Een klein dorpje aan de zee: heel rustig en bijna geen toeristen! We huurden een brommerke om alle prachtige stranden (behordende tot de mooiste van Indonesie) te bezoeken en er te zwemmen met de lokale kinderen en te genieten van een verse kokosnoot op het spierwitte zand...

Na Kuta gingen we naar Mataram, de hoofdstad van Lombok in de hoop hier ons visum te kunnen verlengen voor 1 maand, want Indonesie is echt enorm groot en we willen nog zoveel zien en doen. Gelukkig vonden we iemand (we denken lokale mafia) die voor wat extra roepia`s ons paspoort meenam en enkele uurtjes later terugbracht met een officiele stempel...

Nadat het papierwerk in orde was gebracht en we dus tot 20 juli in het land kunnen blijven, werd het tijd om te beslissen welke richting we uit zouden gaan. Lukraak beslisten we naar Flores te gaan (oost-indonesie). We namen afscheid van David en Hannah (die naar Java gingen) en begonnen de volgende dag aan onze reis naar het eiland dat men hier `de bloem` noemt. Een beslissing waar we zeker geen spijt van zouden krijgen...